Annonserna driver utvecklingen

När man får träffa Google på nära håll som här på utvecklarkonferensen Google I/O, slås man av hur mycket företaget satsar på utveckling på alla möjliga fronter. När man pratar med personerna bakom några av de spännande utvecklingsprojekten inser man hur drivna de är av att utveckla, förbättra och uppfinna. Diskussionerna handlar nästan uteslutande om schyst teknik, öppna standarder, öppen källkod och hållbara lösningar.

Parallellt drivs företaget Google nästan uteslutande av annonsförsäljning. Allt man gör, alla plattformar, operativ, protokoll, klienter och kartor, allt utvecklas i syfte att möjliggöra nya kanaler för företagets annonsintäkter. Även om man lyckas med målet att öka intäkterna på licenssidan kommer annonsförsäljningen fortsätta att dominera företagets intäkter.

Vare sig man är användare, kund, utvecklare eller kanske anställd av Google kan man på olika sätt surfa på företagets framgångsvåg genom att använda sig av öppna standarder, utvecklingsverktyg, gratis mail och webb-appar. I alla fall så länge man fortsätter sälja annonser så framgångsrikt. Frågan är vad som skulle hända med våra g-mailkonton och gratiskartor om försäljningen skulle dyka totalt. Finns det något företag som skulle kunna konkurrera på allvar med Google på annonsfronten?