”Tänk er att en skylt är typ… som en webbsida!”

När jag började min IT-bana i början av 1990-talet på Göteborgs Utbildningsförvaltning handlade det mesta av min vardag om att förklara för lärare, och ibland elever, vad Internet, och framför allt det nya superintressanta World Wide Web var för något. För att göra det lättare för mig använde jag mig av metaforer. Jag beskrev webbsidor som tidningssidor med länkade ord som man kunde klicka på för att komma till andra sidor i tidningen eller till helt andra tidningar. Det fungerade bra och stämde dessutom rätt så bra överens med hur webben hängde ihop då i tidernas begynnelse.

När webben började fyllas med film, ljud och annat interaktivt innehåll blev det allt svårare att prata om tidningssidor. Webben växte till något mycket större och blev till slut en metafor i sig själv.

Idag, mitt i semestern, såg jag något som fick mig att börja fundera i de här banorna. Det var en stor reklamskylt för ett hotell här på Sydkoster. De som utformat skylten tycks ha ställt sig frågan ”vad är en skylt? Hmm, det är väl typ som en webbsida fast i plåt?”.

Verklighetsuppfattningen när det gäller kommunikation och informationsspridning tycks allt mer utgå från hur webben fungerar och är utformad. Om man går en kurs i hur man gör skyltar idag kanske man får höra från en 80-talist något i stil med ”Tänk er att en skylt är som en webbsida fast med text som man inte kan klicka på! Jag vet att det låter konstigt men så är det. Vill ni länka till ytterligare information får ni uppmana folk att gå och fråga nån!”

This entry was posted in .