Kunden i interaktionsdesign

Ofta när jag pratar om interaktionsdesign och hur man alltid ska utgå från den tänkta mottagarens mål och behov brukar jag dra några standardexempel på vilka typer av mottagare av en produkt man kan föreställa sig. När man utformar produkter med digitala gränssnitt är det viktigt att tänka på att det kan finnas fler mottagare att ta hänsyn till än de som är användare.

Ett klassiskt exempel som jag ofta har nämnt är en patient vars läkare handskas med journaler, röntgenbilder och annat via ett digitalt gränssnitt. Läkaren är givetvis en användare av systemet men patienten är minst lika beroende av att gränssnittet är lätt att använda och förstå. Det här brukar vara ett bra sätt att beskriva vikten av att ta hänsyn till kunder som är beroende av en produkt även om de inte är aktiva användare och inte ser skymten av produktens gränssnitt.

När jag besökte min nya tandläkare för några dagar sedan insåg jag att det nog är dags att formulera om exemplet ovan. I taket ovanför tandläkarstolen satt en stor skärm där man som patient kan följa allt som sker under besöket. Allt från kostnadsförslagen som sköterskan i receptionen uppdaterar, till vilka hål som kommer att lagas till röntgen-bilder och live-sändningar inifrån munnen med en liten ”webkamera” man använder för dokumentation.

Snacka om att det ställs krav på ett sådant här gränssnitt. Det ska hjälpa läkare och administratörer att nå sina mål i vardagen och få dem att känna sig proffesionella i sina roller, och det ska samtidigt få mig som patient att känna mig trygg och förhoppningsvis få mig att förstå vad som händer.

Om det funkar? Jo, faktiskt riktigt bra! Om inte annat slipper man få sig en chock när man ska betala efteråt. Man har ju haft en stund på sig att bli insatt i kostnadsbilden…

One comment on “Kunden i interaktionsdesign
  1. Jösses vad avancerat! Hos min tandläkare tyckte jag det var fräckt att man fick se röntgenbilderna på en skärm efteråt.

Comments are closed.