Spännande nytt om SEO

Har just varit på ett seminare om de allra senaste trenderna inom SEO. Det händer mycket inom det här området och förutsättningarna för de stackare som försöker få sina sökord att hamna högt upp i sökresultaten förändras från en dag till en annan. Föredragshållaren hade fått byta vissa bilder i sin presentation så sent om igår för att Google åter igen ändrat i sina algoritmer.
En nyhet, för mig i alla fall, är att Google nu börjar införa så kallad semantisk sökning. Det är en naturlig följd av att man nu mer inte bara indexerar vilka ord en sida innehåller och deras position på sidan. Man analyserar också innehållet på varje sida och försöker förstå vad den handlar om. Det gör att man t.ex. kan söka efter ordet Hund och få träffar till sidor som handlar om hundar, även om de inte innehåller ordet Hund. Spooky!
Nu vidare till Yahoos keynote om The power of the second screen. Multiscreening, alltså företeelsen att använda telefonen, datorn eller läsplattan samtidigt som man ser på TV, är helt klart en av mässans största buzwords!

image