De små detaljerna kan vara avgörande

Jag har börjat använda Chrome istället för Firefox bara på grund av en väldigt fiffig funktion som jag märkt att jag inte kan vara utan. Det är funktionen att stänga alla flikar till höger om den aktuella. Att stänga alla andra än den aktuella fliken har varit möjligt sedan länge i de flesta webbläsare, men Chrome-utvecklarna har uppenbarligen uppfattat att många användare, bland annat jag, ofta har en hel hög flikar till höger som man vill stänga medan man vill behålla dem till vänster.

Det är värt att tänka på vilka små detaljer det ibland är som avgör vilken produkt man väljer. Kan vi bara identifiera våra användares beteenden och mål kan vi också utveckla och erbjuda konkurrenskraftiga produkter som hjälper dem att uppnå sina mål. Den lilla pluttfunktionen att stänga alla flikar till höger har gjort att jag instinktivt börjat klicka på Chrome-ikonen istället för Firefox.

Har du liknande erfarenheter? Har du valt en app eller ett program framför ett annat på grund av någon liten detalj som du fastnat för?