Peter Magnusson om Google search

För några dagar sedan fyllde Googles sökmotor femton år. Det duggade tätt med blogginlägg om gamla sökmotorer och hur funktionerna utvecklats genom åren och Google själva bidrog till festligheterna med en länk som tar dig tillbaka i tiden till 1998! Tröttnar du på retrolooken kan du alltid klicka på länken ”Take me back to 2013” så kommer du tryggt tillbaka till nutiden igen!

När jag var och hälsade på hos Googleplex i Mountain View för några veckor sedan tillsammans med Born Global-programmet från Chalmers fick vi en mycket givande pratstund med Peter Magnusson som är Engineering Director för Googles App Engine. Allt prat om Googles femtonårsdag fick mig att bläddra bland anteckningarna från diskussionen med Peter som till viss del kom att handla om just search. Här är lite av hans kommentarer kring utvecklingen av de ursprungliga sökalgoritmerna och hur man hela tiden håller sig framför konkurrenterna i utvecklingen. (Tack Peter för korrekturläsning och seal of approval!)

-Det som gör Search så intressant är att det egentligen inte finns några exakta gränser för hur mycket man kan göra. Med många andra teknologier är situationen en annan. När produkten är framtagen så är själva grundidén uppenbar och andra kan enkelt kopiera och göra något likadant.
-Ett exempel är Apples iPhone som var extremt innovativ och som lämnade alla andra bakom sig när den kom. Idéerna med att ha en stor skärm och peka med fingrarna blev en framgång, men sedan var det inte så mycket Apple kunde göra. Andra byggde liknande produkter och några år senare är iPhonen marknadsmässigt marginaliserad. Version 2 är inte så annorlunda mot version 3 osv.
-Webmail är ett annat exempel där Hotmail var först. Grundidén var helt genialiskt men det var inte så mycket mer man kunde göra förutom att t.ex. förbättra editorn och vissa kringfunktioner.

Med Search är situationen en helt annan. Sökalgoritmerna vi ser idag är något helt annat än dem vi använde oss av från början. Största delen av vår utvecklingsinsats handlar om att återinvestera i förbättringar av just sökalgoritmerna.
Och så har vi den ständiga kampen mot dem som försöker lura våra sökalgoritmer så att de pekar på andra sidor än de vi letar efter. Det gamla sättet att handskas med sidor (page ranking) fungerar inte längre. Det blev hackat så att säga.

-Vi har också infört Instant search som var en oändligt mer komplicerad uppgift än den gamla vanliga sökfunktionen. Med Instant search uppdateras sidan kontinuerligt, allt eftersom man skriver in sina sökord. Det är fascinerande att det alls kan fungera men så krävdes också en mångdubbling av datorkraften. Vi fick bokstavligt talat bygga nya datacenters för den funktionen!

-Nyligen har vi också börjat införa Personal Search som vi helt klart tror är framtidens melodi. Om man föreställer sig en matris med alla världens webbsidor och de runt 2 miljarder människor som har tillgång till Internet så försöker vi nu lista ut relationerna i den matrisen. Genom att länka samman källor som Google+, G-mail, G-docs, YouTube och Maps där användare loggar in, kan vi ge mer individanpassade sökresultat. Det betyder att det snart kommer att gå att fråga ”vem vann matchen igår” och få reda på rätt resultat utifrån att Google vet vilka nyhetsbrev du prenumererar på, vilka webbsidor du läser osv.

-Mycket av utvecklingen sker nu i Google Now där man söker och ställer frågor på en konversationsnivå snarare än genom att skriva in sökord. Man kan till exempel fråga ”Finns det någon bra Sushi-restaurang i Santa Cruz?” och sedan följa upp med att fråga ”Hur tar jag mig dit?”. Precis som i en normal konversation så vet Google vilken restaurang det är vi pratar om utan att jag behöver upprepa det.

-Det här är bara några exempel på hur Google återinvesterar i sin sökprodukt och gör det allt svårare för konkurrenterna att komma ikapp. Fram till den dag då Google-gränssnittet fungerar som den perfekta assistenten som kan svara på precis varenda fråga som vi kan komma på så finns det fortfarande utrymme för vidareutveckling!