Audio User Interface design

När man pratar om gränssnitt tänker nog de flesta automatiskt på grafik på en skärm eller möjligtvis knappar och rattar på en låda. Som interaktionsdesigner jobbar man nästan uteslutande med visuella medel för att förmedla information och skapa interaktionsmöjligheter.

aui_blog
Just nu jobbar jag med en enormt utmanande och rolig uppgift; att skapa ett gränssnitt för en app som ska funka med bara ett headset i örat och telefonen i fickan! Startar appen gör man på vanligt vis när man ser skärmen och inloggningen sker med det grafiska gränssnittet men det normala användandet ska kunna ske utan någon visuell feedback alls! Appen bygger på en en push-to-talk funktion som gör att man kan kommunicera med en grupp användare eller bara lyssna på vad andra pratar om. För att förstå vad som sker på den aktuella kanalen krävs att rätt så mycket kringinformation förmedlas vid sidan om själva diskussionen. Användare som loggar in på kanalen och loggar ut. Klockslag, filuppladdningar osv. Små subtila signaler som i ett grafiskt gränssnitt hade varit lätta att visa med grafiska indikeringar men som jag nu måste göra om till ljud!

En del av arbetet har varit att analysera gammal beprövad teknik. Hur låter det när man pratar i en analog VHF-apparat eller i små walkie-talkies? Det finns ganska gott om pip-signaler och tonkombinationer i traditionella radioapparater som hjälper till att tala om vad som händer utan att man behöver släppa blicken från verkligheten. Ljuden låter ofta väldigt höga när man testar hemma på bänken men ute på havet t.ex. vill det till att man hör när motparten slutat prata och etern är ledig att sända på. Med analog teknik sänder man rakt ut i den analoga etern och kan bara hoppas på att ingen annan sänder samtidigt och att motparten är inom räckhåll. I vår lösning sänder vi mot en digital eterserver med ett api som vi har full kontroll över. På så vis kan även etern bidra med information och ge audiell feedback till användaren.  Saker som förändras på den aktuella kanalen kan meddelas som förinspelat tal eller med talsyntes men även sådan information måste rubriceras med korta ljudvinjetter så att användaren förstår vad som händer via AUI:t.

Man inser snart att ljud är ett helt linjärt medium. Samma information som man undermedvetet hoppar över med ögonen i ett GUI måste man lyssna på i ett AUI, från början till slut. Efter ett tag när man lärt sig att de två korta signalera betyder att en ny användare anslutit sig till kanalen blir rösten efter pipen bara tjatig att lyssna på. Det är alltså viktigare än någonsin att AUI:t anpassar sig efter användarens behov för att inte uppfattas som obegripligt eller för pratigt och pipigt…

2 comments on “Audio User Interface design
  1. Låter som ett väldigt roligt projekt där man både vill se resultatet och även användningsområden.

Comments are closed.